Minns tillbaka

Nästa vecka är det EU tvåornas tur att åka till Frankrike för att besöka Paris och Nantes. Nytt för i år är att alla EU lärare ska följa med och det betyder att vi inte kommer ha några lektioner som jag berättade i något annat inlägg. Men tillbaka till Frankrike. Jag kan bara säga att jag är sjukt avundsjuk på tvåorna och det är jag inte ensam om. Hela klassen vill tillbaka till Frankrike, för fan vad roligt vi hade på vår bussresa. Att det redan gått ett år sen vi var där, det är helt sinnes. Men vi åkte i maj och vädret var bara helt perfekt. Paris var underbart, lite smutsigt men det funkade och nattlivet var grymt. Nantes var en skön stad med en massa bohemer och ett väldigt öppet folk. Ah, tvåorna kommer ha det så roligt. Fan vill tillbaka nu till resan. Ta foto på alla när de sov i bussen, mysa i bussen, äta en massa franska kakor, prata franska, oh ... det kan inte bli bättre.

Jag minns att jag var uppe i två dygn, men inte ensam. Iman var uppe i två dygn med mig. Vi hade fått reda på av Yerk ( vår lärare ) att soluppgången skulle komma snart medans vi satt i bussen så jag och Iman satt och väntade. Vi fortsatte vänta, kom det någon soluppgång? Nej, för det gjorde det inte. Den kom när vi väl var framme i Paris. Här har ni bild på soluppgången tagen från Gare Du Nord, där vi bodde.


Under vistelsen i Paris sprang vi runt hela tiden. Eftersom vi dagen efter vi anlände i Paris skulle vidare till Nantes. Jag, Dalia och Iman ville se den fina delen av Paris eftersom vi bodde i ett slum område men Gare du Nord har ändå sin passion samt vårt kära hotel Tim Hotel. Jag, Dalia och Iman köpte biljetter till Metron som höll en hel dag och då kunde man åka hur många gånger som helst, en jätte bra biljett om man åker till Paris. Vi tog metron till Tour Eiffel området och där fick vi se det riktiga Paris och vi blev förälskade i staden. Efter ett tag började vi lära oss hur Metron fungerade och det var riktigt lätt. Det kändes som att vi hade bott där ett tag, man var som ett med stan. Vi visste exakt var de flesta ställena låg efter bara en dag.
Men sen bar det åt Nantes många var nervösa för de skulle få träffa sina franska utbytesstudenter för första gången. För mig var det andra gången för min fransman Thomas hade bott hos mig under hösten. Jag hade fått höra från min syster att Nantes var en skön stad och jag kunde inte låta bli att hålla med. Dess gamla arkitektur plus det nya är så grymt snyggt. Efter våra tre dagar I Nantes bar det åt Paris igen där vi festade för sista gången för dagen efter skulle vi åter hem till vårt Sverige. Så vi tog verkligen vara på tiden. Direkt när vi anlände till Paris igenom bytte alla om och sprang till alla möjliga ställen för att köpa saker till deras familjer. På kvällen var vi ett gäng som gick ut och festade. Vi kom hem sent på kvällen och det var rätt läskigt för från alla möjliga hörn kom hemlösa och kåta fransmän ute efter lite svenska tjejer och jag var den enda killen så jag fick låtsas som om de var mina haha. När vi tog bussen hem började folk prata om var de skulle åka i trean då vi bor i tre veckor i ett land för att göra ett projektarbete och jag hade bestämt mig. Jag skulle tillbaka till Frankrike. Giulia höll med och ville likaså tillbaka. Och vi som åkte tillbaka till Frankrike var jag, Giulia, Nathalie, Iman, Dalia, Marigona och Kaisa och vi hade riktigt roligt. De här resorna kommer jag aldrig glömma.

Foton från Frankrike resan i tvåan





Kommentarer
Postat av: Mussi

låter sjukt kul. har också bott vid Gare Du Nord.. du får slappa hemma i malmö istället..



Erik hälsar tillbaka. Vi hänger runt i stan mest, sjukt kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback