Den sista att lämna oss

Att ha en mormor och en morfar samt en farmor och en farfar är roligt. Man känner sig trygg hos de och när man var mindre fick man alltid godis eller pengar då blev man ännu gladare. Men vad man inte är direkt medveten om när man är liten är att de tillslut kommer att lämna en eftersom de är gamla och kan vara sjuka. Min morfar var den första av fyra som lämnade oss. Vi var hemma i vårt hus i Indien då det ringde i telefonen. Mamma svarade och började gråta jätte mycket, vi åkte dagen därpå till Filippinerna för att ta farväl. Hemma hos mormor samlades alla släktingar och grannar och alla grät så mycket. En väldigt sorgsen dag.

Min farfar hade rökt under flera år och han rökte jätte mycket. Tillslut klarade inte hans kropp av det och det slutade med att han fick cancer och var den andra att lämna oss så småningom. På min farfars begraving hade farmor gått fram till kistan och pussat den sedan viskade hon: " Vi ses snart ". Vad menade hon med det? Farmor var alltid frisk och hade inget fel. Hon var väldigt modemedveten och skulle alltid se så snygg ut. Jag minns att hemma hos farmor fick man alltid goda kakor och mackor, sedan lekte man med sina kusiner Lina och Jonathan men också med pappas sköldpadda Fabian. Men som sagt farmor var aldrig sjuk, men något år efter farfars begravning så dog farmor. Det var inte alls väntat.

Då hade man tillslut bara mormor kvar. Sist jag var i Filippinerna var 15 år sen, väldigt längesen. Jag har velat åka dit ett flertal gånger men det är för dyrt. Att åka dit igen hade vart så roligt för att få träffa alla sina släktingar. Men helst skulle jag velat träffa min mormor eftersom hon har vart sjuk de senaste åren, så det hade varit roligt att träffa henne innan hon lämnade oss. Men den träffen kommer aldrig bli av eftersom igår fick vi ett meddelande från mammas syster där det stod att mamma skulle ringa direkt för det var viktigt. Min mamma ringde och undrade vad som hade hänt och frågade om mormor hade blivit mer sjuk. Men mammas syster sa att hon hade dött under dagen. Det känns konstigt eftersom igår var det en helt normal dag tills vi fick reda på det. Mamma ska åka imorgon eller på måndag till Filippinerna. Jag och Jacqueline ska kanske också följa med. Vi får se hur det blir.


Vi älskar dig Lola

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback