En fikastund

När man vill gå ut och fika i Malmö föreslår man alltid Espresso House, Barista eller Coffehouse by George. Trevliga ställen och man träffar alltid någon man känner. Men det känns inte som ett riktigt café och kakorna smakar inte hembakade eftersom de är gjorde i fabrik och värms upp på plats. Därför föredrar jag hellre egenföretagare café. Det är mysigare stämmning och kakorna är riktigt goda.
I Frankrike, Nantes där jag och mina vänner bodde i 3 veckor fanns det bara egenföretagare café och deras kakor var gudomliga. Det var så jädrans gott. Jag köpte minst 2 kakor varje dag. När vi kom tillbaka till Sverige och när man skulle ut och fika hade inte kakorna samma karaktär. De saknade smaken av hembakat och att de bakats med kärlek. Om man ska äta riktigt goda kakor åk till Frankrike, men helst till underbara Nantes.

Överallt i Malmö ser man de stora café kedjorna Espresso House osv. Men det finns egenföretagre café men de ligger på lite gömda gator. Café Vinyl var gängets stammis café för två år sen. Men de stängde och efter en tid öppnade ett nytt café med en ny ägare. Nu har man upptäckt två nya, Café Grannen och Café Simrisbanvägen. Två sköna ställen att hänga på, men jag föredrar faktiskt Café Simrisbanvägen som ligger vid Möllan. Skönt folk, skön stämmning och makorna, kakorna är grymt goda.

Där satt man igår med Hellen för att snacka lite. Efter en stund där följde jag henne hem och gick sedan hem till Annie där jag stannade resten av kvällen. Vi passade på att röja Annies rum och gjorde det fint.

Foton nedan är från fikan med Hellen igår


Kommentarer
Postat av: Erik

Vincent, du får inte underskatta Espresso House:s hallon och kardemumma muffin för den där något av det bästa jag vet. Länge leve massproduktion! I alla falla när det gäller producerandet utav den kakan. :)

Postat av: Vincent

Hm den är helt ok, men den är rätt torr

2009-02-12 @ 13:29:22
URL: http://vinnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback