En semledag

26 februari

Som vanligt i slutet av februari är det alltid semledag. Då man ska frossa semlor med mycket grädde och mandelmassa. Det är tur att det är endast en gång om året eftersom man annars hade lagt på sig några kilon. Jag hade varit sugen på semlor några dagar och kände att nu var det dags att köpa eller göra hemmagjorda semlor. Längs trottoaren såg jag min vän Siri. Vi började promenera mot hennes lägenhet och jag tog upp om att göra hemmagjorda semlor. Siri tyckte det lät roligt och ville göra det. Måste bara förklara för er att jag och Siri är matvraken av alla matvrakare. Vi kan äta allt och alla. Inte riktigt allt och allt, men ni förstår syftet. För att kunna göra hemmagjorda semlor behövde vi vetebullar, mandelmassa, grädde och florsocker. Med Netto i närheten gick vi dit och handlade.
Väl hemma hos Siri började vi fixa våra semlor. Men jag passade på att käka två skålar müsli innan vi skulle käka våra semlor. Siri vispade grädden och jag skar upp mandelmassan i runda bitar. Sedan var det dags att göra sin egen semla. Men jag ville prova på något nytt, nåt som man inte brukar ha på semlor eller som man egentligen inte ska ha på semlor. Och det är lingonsylt.
Siri tyckte det verkade äckligt, men jag ville pröva och det var inte alls så tokigt. Det passade riktigt bra. Jag käkade två semlor medans Siri åt bara en. Det var bra av siri att hon endast åt en, eftersom jag var proppmätt. Resten av kvällen spenderade vi framför tv:n med lite mat som Siri lagat efter någon timme.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback