Efter många lektioner

Förra året i juni började jag övningsköra med min pappa, svårt var det. Men efter några lektioner blev det allt lättare. Efter någon månad började jag sedan på Triangelns trafikskola. Lat som jag var bokade jag nästan aldrig lektioner. Hade lekioner ungefär varanann månad, så jag förbättrades inte så värst mycket. Men efter nyår bestämde jag mig för att verkligen ta tag i min körning och bli klar med det. Efter en lektionen i mitten av april sa min lärare Urban till mig att han skulle boka teorin plus uppkörningen till mig. Jag kände mig inte alls beredd för att göra det, jag kände fortfarande som en nybörjare. Dagarna innan teoriprovet satt jag i skolan och pluggade hela tiden. Jag satt där varje dag i fyra timmar för att verkligen kunna det. Låter tråkigt, men det var rätt kul faktiskt eftersom det fanns en tjej som också skulle ha teori samma dag som jag och uppkörning samma dag som jag. Så vi peppade varandra hela tiden.

Torsdag den 30 april hade jag min teori. Min syster följde med mig dit och där inne var det andra människor som väntade på att få göra provet. Men innan vi skulle få göra provet var vi tvungna att ta foton för körkortet. Det var en kvinna som var inne i fotorummet men kände sig inte bekväm med stolen som man skulle sitta på, eftersom att det var för låg. Jag var snäll nog att hjälpa henne för att den skulle bli högre. Hon blev nöjd, men när fotoautomaten skulle precis ta foto ställde hon sig upp eftersom hon fortfarande inte var nöjd och vände ryggen mot kameran när den tog foto. Hon blev stressad och var upptagen med stolen då den tog ett till foto på hennes rygg. Sedan satte hon sig så gott hon kunde och fick ett konstigt foto. Jag tyckte synd om henne. Sedan var det dags för provet. Frågorna som kom på provet var liknande jag hade sett i skolan men andra var jag väldigt osäkra på. Jag vågade inte rätta mitt prov eftersom jag ville självklart inte bli underkänd. För att få godkänt måste man ha 52 och över det, under det är det underkänt. Jag fick exakt 52 poäng. Jag kunde knappt tro det, det var så skönt att man klarat det. Nu var det endast uppkörningen som väntade på måndagen.

Dagen jag hade min uppkörning hade jag en lektion innan uppkörningen. Jag var så nervös på den eftersom jag tänkte att jag inte skulle klara det. Jag hade också fått höra fråna min arbetskollegor att de blivit underkända av en man som heter Stellan. När jag väntade på läraren som skulle köra med mig, kom det en man fram tillslut som skulle köra med mig. Vi hälsade på varandra och han hette Stellan. Jag kunde inte låta bli att skratta eftersom det var så komiskt. När vi först satte oss i bilen var det rätt spänt, men sedan tänkte jag att jag skulle vara mig själv och bara snacka på. Så jag snackade med Stellan om olika saker, vad han skulle göra i sommar, vad han gjorde på valborg osv. Uppkörningen var extremt lätt och jag var inte ett dugg nervös. När vi var klara med uppkörningen sa Stellan att jag blivit godkänd. Jag blev faktiskt inte så glad, det var mest en lättnad. För nu slapp man alla lektioner och alla pengar man slösar på det. 
 
Körkort - 4 maj 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback