Ta mig tillbaka till 90-talet

Det började med att jag satt och lyssnade på olika låtar igår på youtube. Helt plötsligt fick jag en längtan tillbaka till 90-talet. Jag började leta upp gamla låtar som man lyssnade på när man var liten. Jag hittade en massa låtar med Spice Girls, Lutricia McNeal, Robyn, Paradisio, Backstreet Boys med flera. Alla minnen kom tillbaka. 90-talet var så glatt och man försökte vara så modern. Kläderna var så strikta, rena och väldigt enkla och frisyrerna var kortklippta. Det känns som att under 90-talet var man verkligen ett barn och man var så barnslig precis som man ska vara när man är barn. Ibland undrar jag hur dagens barn har det. Vem har de som idoler? Finns det någon speciell leksak som alla ska ha? Men det känns som om de varken har någon idol eller någon speciellt leksak. Artister är inte lika stora på samma sätt som de var innan. Man köpte alltid OKEJ tidningarna för att få affischer på sina idoler. Man hade sina väggar fulla med affischer. Och för att lyssna på musik var man tvungen att köpa deras skivor eller singlar. Minns ni hur populärt singlar var när man var liten? När man endast ville ha den mest kända låten av en artist, ja då köpte man deras singel. Artister idag blir inte lika promotade som innan. Nu är det ju bara att ladda ner deras skivor eller att söka på youtube. Det är lite synd. Jag saknar den tiden då musik var så stort, det hade en annan betydelse. När man sätter på en gammal dänga och börjar höra melodin början man smått sjunga med. Att man fortfarande kan plocka fram texterna från ingenstans är helt otroligt.

Nu när jag sitter och skriver detta lyssnar jag på Robyn - Show me love. Jag får en massa bilder i huvudet när man var liten. När man var ute på skolgården och spelade kulor, pokémon och lazercaps (pogg som andra kallar det). Vad skulle man med alla kulor till? Vad var meningen med att samla på olika sorters kulor? Haha, roligt var det iallafall. Men sådana saker, det var så populärt att leka med det. Vad leker barn med idag? De är förvuxnade tycker jag. De har den modernaste mobilen och förminskade vuxen kläder. Det är sant. När man tittar på vuxna kläder och barns kläder är de exakt likadana bara att det är olika storlekar. Innan fanns det verkligen skillnad. Det fanns barn kläder, tonårs kläder och vuxen kläder. När man säger att det var bättre innan, kan jag helt instämma på att det är sant. Barn ska vara barn och det var man på 90-talet. Det var en helt annan miljö då. Folk var gladare på något sätt. Hm, ja det var roliga tider det.


Kommentarer
Postat av: Elnaz

Vilket inlägg vincent! Kunde inte ha sagt det bättre själv! Allt det är så sant att det man nästan tycker synd om barn/tonåringar nu - de får inte uppleva det på "rätt" sätt, alltså att vara riktiga barn!

Postat av: Armina Savanovic

Jag håller med till 100% 90-talet var den bästa tiden för barn för de kunde vara det dom var bäst på att vara-->barn! aah man börjar verkligen mminnas tillabaka haha minns du 1001 dalmatinerna? alla skule ha den nyaste filmen på vhs och man kollade på vintergatan på fritids kl 9 på morgonen tillsammans med bästa vännen... och sedan så skulle alla ha sådana där furbies tror jag att dem hette.... underbara tider var det verkligen!

2009-10-23 @ 22:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback